Düsseldorf Airport

De internationale luchthaven van Düsseldorf is Düsseldorf Airport (voorheen: Düsseldorf International Airport). Het vliegveld ligt nog geen tien kilometer ten noorden van het centrum van Düsseldorf. Vanwege de redelijk gunstige ligging ten aanzien van redelijk wat Nederlandse plaatsen is dit vliegveld ook erg populair onder Nederlandse toeristen en zakenreizigers. Vanaf Düsseldorf Airport kun je naar een groot aantal bestemmingen in en buiten Europa vliegen. De IATA-code voor het vliegveld is DUS.

Let op: Airport Weeze wordt soms ook wel eens onterecht aangeduid als Düsseldorf-Weeze Airport. Deze luchthaven lucht echter op een uur rijden van Düsseldorf, op enkele kilometers afstand van Boxmeer en Venray net over de Nederlands-Duitse grens.

Voordelig parkeren bij het vliegveld

Düsseldorf Airport parkeren

Parkeren bij Düsseldorf Airport kan voordelig en gemakkelijk via Parkos.nl. Profiteer van lagere tarieven door vooraf een parkeerplaats te boeken. Boek direct online, zodat je verzekerd bent van een parkeerplek bij een betrouwbare parkeeraanbieder.

vind goedkope parkeerplek

Over de luchthaven

Düsseldorf Airport is een moderne luchthaven met twee start-/landingsbanen en drie aaneengesloten terminals. Jaarlijks vliegen om en nabij de twintig miljoen passagiers via Düsseldorf Airport. Om een indicatie te geven: Schiphol Airport, de grootste luchthaven van Nederland, telt jaarlijks ongeveer vijftig miljoen passagiers. In het metropoolgebied Rijn-Ruhr is Düsseldorf Airport de grootste luchthaven. In Duitsland staat het vliegveld op de derde plaats na Frankfurt en München. Dat komt mede omdat Düsseldorf Airport een belangrijke ‘hub‘ is voor Duitsland’s luchtvaartmaatschappijen Lufthansa.

HANDIG:
5 dingen die je moet weten over Düsseldorf Airport

Vertrekhal van Düsseldorf Airport

Geschiedenis

De huidige luchthaven stamt uit het jaar 1927. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd er vanuit Düsseldorf gevlogen op Berlijn, Hamburg, Keulen en Genève. Vanaf september 1939 werd het vliegveld tijdelijk alleen voor militaire doeleinden gebruikt. Pas in 1948 werden de passagiersvluchten hervat. De eerste vluchten na de oorlog vlogen naar Londen Northolt. Dit waren toestellen van British European Airways, een maatschappij die in 1974 samen met British Overseas Airways Corportion het hedendaagse British Airways ging vormen. In de jaren zestig werd er een nieuwe terminal gebouwd en werd de hoofdbaan verlengd naar 3000 meter. In respectievelijk 1973 en 1986 werden Terminal B en Terminal C toegevoegd aan de luchthaven. In 1992 werd de twee start-/landingsbaan toegevoegd, waardoor de capaciteit van het vliegveld flink toenam.

Een zwarte bladzijde in de historie van Düsseldorf Airport is de brand die op 11 april 1986 uitbrak in de passagiersterminal. Tot op heden is deze brand de grootste ooit geweest in een commercieel luchthavengebouw. Tijdens de brand vielen er 17 dodelijke slachtoffers. Naar schatting raakten er nog eens tussen de 62 en 88 mensen gewond door de brand. Er waren maar liefst zo’n duizend brandweermannen betrokken bij het blussen van de brand. De oorzaak van de brand waren laswerkzaamheden, waarbij druppels gesmolten metaal ervoor zorgden dat het issolatiemateriaal begon te smeulen. Onzichtbaar kon de brand langzaam aan zich verspreiden door het gebouw. Ongeveer 2,5 uur na de eigenlijke start van de brand werd de brand ontdekt. Ongeveer een half uur na het ontdekken van de brand werden de passagiers geëvacueerd. Voor een deel van hen kwam deze evacuatie te laat. Negen passagiers zaten vast in de airport lounge van Air France (een van deze passagiers heeft nog kunnen ontsnappen), zeven mensen zaten opgesloten in twee liften, één Britse soldaat stierf in een toilet in Terminal A en één oudere vrouw heeft oorspronkelijk kunnen ontvluchten maar stierf twee weken later alsnog. Alle zeventien slachtoffers stierven als gevolg van rookinhalatie.

De luchthaven heeft jarenlang met beperkte capaciteit moeten draaien. De herstelwerkzaamheden hebben uiteindelijk 15 jaar in beslag genomen. Terminal A is grondig gerenoveerd en Terminal B was uiteindelijk compleet verwoest. Deze terminal hebben ze helemaal opnieuw moeten bouwen. Vanaf 1999 heeft de luchthaven ook meerdere modernisaties ondergaan. Zo is er een treinstation toegevoegd (Düsseldorf Airport Station) met een capaciteit van driehonderd treinen per dag. Een nieuwe Sky Train verving in 2002 de shuttlebussen tussen de terminals, het treinstation en een deel van de parkeerplaatsen.

Düsseldorf Airport

Düsseldorf Airport nu

Tegenwoordig vliegen er meer dan zeventig luchtvaartmaatschappijen vanaf Düsseldorf Airport naar ongeveer tweehonderd bestemmingen in Duitsland, Europa en andere continenten. Air Berlin is de grootste maatschappij op Düsseldorf Airport, gevolgd door Lufthansa en Condor. Air Berlin is goed voor ongeveer 35% van de passagiers. Lufthansa neemt ongeveer 25 tot 30 procent voor haar rekening en Condor is goed voor iets minder dan vijf procent. Nederlandse vakantiegangers hebben dankzij o.a. TUIfly, Condor, Lufthansa en Eurowings een groot aantal alternatieven voor vluchten naar zonnige bestemmingen zoals Turkije, Griekenland, Spanje, de Canarische Eilanden en Mexico. Vooral tijdens de Nederlandse schoolvakanties zie je redelijk veel Nederlandse passagiers vanaf Düsseldorf Airport op vakantie vertrekken.

Düsseldorf Airport

Waar overnachten op en rond Düsseldorf Airport?

De site waarovernachtenin.nl biedt de beste informatie over waar je in plaatsen het beste kunt overnachten. Reisexperts hebben op basis van hun ervaringen met Düsseldorf Airport bijvoorbeeld de beste budgethotels en de handigste accommodaties qua ligging ten opzichte van Düsseldorf Airport geselecteerd en beschreven. Wij gebruiken deze site geregeld tijdens onze zoektocht naar de meest geschikte overnachtingsmogelijkheden voor een reisbestemming.

De beste opties om te overnachten in en rond Düsseldorf Airport lees je op ‘Waar overnachten bij Düsseldorf Airport?“.

Op de luchthaven

De terminal is in de breedte opgezet. Hierdoor lijken de afstanden erg groot, maar in de praktijk valt dit erg mee. De vertrekhal kenmerkt zich door hoge plafonds en vrij veel glas, waardoor je een ruimtelijk gevoel krijgt. Door de opzet van de incheckbalies heb je vrij weinig last van de rijen die voor de balies kunnen ontstaan. Bij een aantal maatschappijen kun je overigens zelf inchecken door middel van de self service check-in zuilen. Indien je alleen maar handbagage hebt kun je daarna direct doorlopen naar de gate. Anders zul je eerst je ruimbagage nog af moeten leveren bij een balie voor bagage drop off.

De veiligheidscontroles vinden plaats bij de centrale toegangen tot de gates. Dus bij de entree tot de A-gates, de entree tot de B-gates en de entree tot de C-gates. Houd er rekening mee dat de wachttijd bij de veiligheidscontroles bij drukte op kan lopen tot een half uur of langer.

Winkels en horeca

Zowel in het vrije deel als in het passagiersdeel van de terminal zijn er verschillende winkels en horecagelegenheden. Indien je binnen de Europese Unie reist kun je niet belastingvrij kopen. Je kunt wel parfums, dranken en sigaretten kopen maar daar wordt gewoon belasting over geheven. Alleen de passagiers die naar een niet-EU-bestemming kunnen nog echt belastingvrij kopen. Op het gebied van horeca is er vooral sprake van plekken waar je broodjes en koeken kunt kopen. Volwaardige restaurants zijn er in verhouding weinig als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de luchthaven Schiphol.

horeca op Düsseldorf Airport

Parkeren

Düsseldorf Airport heeft een uitgebreid aanbod van parkeermogelijkheden. De duurste parkeerplaatsen liggen het dichtste bij de terminal. Deze zijn vooral geschikt voor kort parkeren en voor mensen die kennissen, vrienden, familie of zakenrelaties op komen halen van het vliegveld. Voor langparkeerders zijn er twee mogelijkheden: langparkeergarages P4, P5 en P22 of het voordeellangparkeren op P23, P24 of P26. Bij de laatste twee parkings moet je met de shutllebus naar de terminal reizen. P23 ligt op loopafstand van de terminal. Vanwege de populariteit van P23 kun je deze het beste vooraf online reserveren.

Indien je in de parkeergarages P4 of P5 parkeert dan kun je met de skytrain naar de terminal reizen. Dit neemt enkele minuten in beslag. Tip: de meeste mensen kiezen voor P4 omdat die aan de rechterkant ligt als je aan komt rijden. Dat betekent dat er in P5 meestal meer vrije plaatsen zijn.

Net als bij Schiphol zie je ook bij Düsseldorf Airport een aantal niet-officiële parkeermogelijkheden in de buurt van het vliegveld. Soms, maar niet altijd, kun je op deze manier goedkoper parkeren dan op de officiële airport parkings. Via Parkcare.nl kun je de prijzen vergelijken voor parkeren bij Düsseldorf Airport.